Hogyan segít az írónak a szerkesztő?

Hogyan segít az írónak a szerkesztő?

A festő plasztikussá teszi a művét, a szerkesztő egységesíti az írásodat. Azt hiszem, ilyen egyszerűen meg lehet fogalmazni a munkám fókuszát. Ha egy mondatban szeretném. De nem akarom, ezért egy-két dolgot szívesen elárulok arról, mit is csinálok szerkesztőként.

Nos, ha a kezdetek kezdetétől részese lehetek az alkotásodnak (ez lenne az ideális), akkor ötleteléssel kezdem. Tegyük fel, hogy tudod, miről és mit szeretnél írni:

  • a fejedben már megvan a regényed,
  • ismered a szereplőidet,
  • tudod a cselekmény vázát stb.

Szerencsés esetben ezt megosztod velem, én pedig elolvasom az anyagodat, hogy észrevételezhessem azt.

Mit figyel egy szerkesztő az írásodban?

Ha hiszed, ha nem, már ekkor nagyon sok mindent meg tudok ítélni:

  • Jó-e a stílusod ahhoz a műfajhoz, amelyet képviselsz;
  • végiggondoltad-e valóban a történéseket és
  • kidolgoztad-e a karaktereket;
  • lesznek-e logikai bukfencek az írásodban;
  • szükséges-e valahol bővíteni „az anyagodat” stb.

Ha elfogadod az ötleteimet és van köztünk folyamatos kommunikáció, akkor nagyon jól fogsz haladni. Ha ez a speciális kémia hiányzik, akkor nehezebb a dolgunk.

Nem a szerkesztő írja a könyvedet!

Amit sokat nem értenek, illetve amitől félnek, hogy a könyv nem az ő könyvük, hanem az enyém lesz. Ez butaság. A te alapötletedet, a te stílusodban te magad írod meg. Én csak egy támogató jobbkéz vagyok melletted, aki a szakmai tapasztalataiból és az elolvasott többszáz (ezer?) könyvből szerzett ismereteiből indul ki.

Nem kell elfogadnod, amit javaslok, de sokkal könnyebb a munkát úgy folytatni, hogy „kéz a kézben” haladhatunk. Te írsz, én olvasok, javaslok, aztán te újra írsz, átírsz és én újra olvasok, észrevételeket teszek. Akár több körön keresztül is. Kevesebbel nem nagyon lehet megúszni.

Írni nem egyszerű, de csodálatos dolog

És tudom, hogy te is a legjobbat akarod kihozni magadból. A szerkesztő azért van, hogy ebben támogasson téged. Biztosan ismered – helyesírásellenőrzéskor – azt a mondást, hogy „a szem átviszi”, azaz, hogy észre sem vesszük a saját hibáinkat, mert automatikusan jól olvassuk el az írásunkat.

Hasonló a helyzet a cselekmény kifejtésével vagy a karakterek kidolgozásával is. A te fejedben minden ott van, de az olvasó csak akkor lát bele, ha mindezt részletesen le is írod. Tudod, ami neked evidens a történeted szempontjából, az egy kívülállónak tulajdonképpen ismeretlen terület.

Én ilyen dolgokra is rávilágítok. Ezért valószínűleg tovább fog tartani a munka, mint azt elsőre gondolnád, de abban biztos lehetsz, hogy ha együtt kezdjük, számos felesleges körtől kíméled meg magadat.

Tényleg fontos, hogy még azelőtt megkeress, mielőtt az egész könyveddel elkészülnél. Sokkal nehezebb az egészet átírni (ha muszáj), mint együtt az elejétől felépíteni a művedet.

Ha még nem győztelek meg, látogass el a Facebook– vagy az Instagram-oldalamra is.

Hozzászólás

Az email címedet nem publikáljuk. A kötelező mezőket *-al jelöltük.