34 pont a (magán)könyvkiadásról

1. Megfogalmazódik bennem a történet, amiről azt gondolom, hogy érdemes lenne papírra vetni, mert sok embert érdekelhet.
2. Mivel még sosem adtam ki könyvet, elkezdek utánajárni, hogy mivel jár ez a folyamat.
3. A keresésnek köszönhetően eljutok egy könyvkiadásban jártas szakemberhez, aki lerántja a leplet a teljes folyamatról.
4. A beszélgetésnek köszönhetően most már tudom, hogy az óriási kínálatban valahogyan ki kell tűnnöm a tömegből.
5. Első körben meghatározom, hogy kinek szánom a könyvemet, azaz ki a célcsoportom.
6. Elkezdem felmérni, hogy adott célcsoport számára korábban milyen könyvek jelentek már meg a piacon.
7. Ezzel párhuzamosan azt is megpróbálom kideríteni, hogy az én célcsoportom minek örülne igazán, mivel tudnék többet adni, mint az előttem szólók. Más szóval piackutatok.
8. Ha a fentiekre már van egy koherens válaszom, akkor eldöntöm, hogy megéri-e kiadni a könyvet. Tudok-e olyan nyújtani, amit mások még nem?
9. A kiadás mellett döntök, így két fontos lépés következik: felveszem a kapcsolatot egy könyvkiadásban jártas szakemberrel, akitől szakmai véleményt kérek. (Szándékosan kihagytam a barát, család, férj, feleség szerepét – kivéve, ha szakember).
10. Ha még ezen a ponton sem „bukott” el a dolog, akkor indulhat az alkotói munka.
11. A szerkesztőmmel folyamatos konzultáció mellett elkezdem írni a könyvet. (Itt éppen az is lehet, hogy már kész a kézirat, a hangsúly a szerkesztőn van. Higgyétek el, okkal, és nem azért, mert jómagam is az vagyok, hanem mert iszonyatosan fontos.)
12. Ezzel párhuzamosan elkezdek kommunikálni a készülő könyvemről (Ha van már követői bázisom, akkor nekik, ha még nincs, akkor nulláról kell felépítenem. Igen, ehhez azt is tudnom kell, hogy mely felületeken érdemes jelen lennem.)
13. Még a kommunikációhoz tartozik, hogy ha egyedül nem megy, akkor szakértő segítségét kérem ebben is: mert tudom, hogy itt most brandet építek, az énmárkámat alapozom meg, amely nélkül kevés eséllyel lesz sikeres a könyvem.
14. Közben folyamatosan hírt adok az aktuális státuszról a követőimnek. (Ezt igazából minden egyes pont mögé betehetném.)
15. Ha elkészült a könyvem, akkor átadom a teljes kéziratot a szerkesztőmnek. Ha olyan a könyv témája, akkor előolvasókat is keresek. (Ugye, egyértelmű, hogy ezzel nem csak azt tudhatjuk meg, hogy sikerült-e valóban eltalálni a célcsoport igényeit, de érdeklődőket is szerezhetünk, akikből nagyobb eséllyel lesz vásárló?)
16. Közben felveszem a kapcsolatot a borítótervezőmmel és megalkotjuk azt a borítót, ami a legjobban tükrözi a könyvem témáját.
17. Ha indokolt, akkor a vizuális elemeket is elkészíttetem a grafikusom és/vagy az illusztrátorom segítségével.
18. A szerkesztőmtől visszaérkezett és korrektúrajelekkel, javaslatokkal ellátott kéziratot átnézem, ha szükséges, kiegészítem, és vagy elfogadom a javaslatait vagy nem, esetleg keresünk egy köztes megoldást. Lehet, hogy lesz még egy kör, de ezzel kalkuláltam, és amúgy is az a lényeg, hogy minőségi könyvet adjak ki.
19. Ha kész a kézirat, akkor elküldöm korrektúrára.
20. A nyelvhelyességi szempontból is javított kéziratot elküldöm a tördelőnek, aki velem közösen megalkotja a beltartalom végleges formáját.
21. Ezen a ponton elindítom az elővásárlási akciót.
22. A tördelt változatot visszaküldöm a szerkesztőmnek és a korrektoromnak, akik újra elolvassák a kész művet.
23. Ezt követően végső javításra küldöm az anyagot a tördelőmnek, aki elkészíti a nyomdai pdf-et.
24. A végleges pdf-et (belív + borító) elküldöm a nyomdának, aki az előzetesen megbeszélt paraméterek mentén elkészítik a könyvemet.
25. És igen, végre a kezemben tartom. Az enyém, a sajátom, beleszippantok – semmihez sem fogható az illata. Mennyei érzés. Ám itt nincs megállás, hisz el is kell adni, különben csúnya veszteség lesz a vége.
26. A már korábban is teljes gőzzel vitt kommunikációt tovább folytatom. Rendszeresen. Tudatosan felépítve.
27. Kiküldöm az elővásárlóknak a saját, dedikált példányukat.
28. Megjelenési felületeket keresek a népszerűsítés érdekében, mert tudom, ha minél több helyen olvashatnak rólam, annál nagyobb eséllyel leszek (el)ismert. Ilyenkor bizony azzal is kalkulálok, hogy van, amiért fizetnem kell.
29. Könyvbemutatót szervezek. Egyedül, de akár össze is állhatok más szerzőkkel.
30. Mérlegelem, hogy számomra van-e értelme a könyvesbolti jelenlétnek.
31. Korábban is felmerült már bennem, és ha még nem tettem meg, akkor eljött az ideje, hogy azon gondolkozzak, legyen-e saját weboldalam vagy tőlem független felületeken (is) legyen elérhető a könyvem.
32. Azon is elgondolkozom, hogy tudok-e valamilyen extra szolgáltatást adni a könyvem mellé (pl. játékos foglalkozás, ingyenes tananyag stb.)
33. Kutatom, hogy hol és milyen rendezvényeken tudok részt venni, ahol a célcsoportom is jelen van.
34. Kitartok, türelmes leszek.

Hozzászólás

Az email címedet nem publikáljuk. A kötelező mezőket *-al jelöltük.